Skip links

Boekhouder

Boekhouders waken over de financiële gezondheid van de non-profitorganisatie waarin ze werken. Ze staan in voor de correcte uitvoering van de boekhoudkundige verrichtingen (balans, resultatenrekening, jaarrekening, analytische codering, giften, btw-aangifte enz.). In de non-profitsector moeten ze specifieke reglementeringen naleven en de boekhouding in verband met de fondsenwerving in goede banen leiden.  

 

Omschrijving

Boekhouders in een non-profitorganisatie staan in voor de organisatie, het gebruik, de controle, het openen en afsluiten van alle financiële rekeningen en verrichtingen van de organisatie. Dankzij hun expertise kunnen ze betrouwbare informatie verstrekken over de economische toestand van de structuur en alle financiële verplichtingen naleven. 

Specifiek voor de non-profitsector: de boekhouder is verantwoordelijk voor de begrotingscontrole en moet specifieke rapporten opstellen die door de subsidiërende overheden (Federatie Wallonië-Brussel, Franse Gemeenschapscommissie, Gemeenschappelijke Gemeenschapscommissie, Waals gewest, Brussels hoofdstedelijk gewest enz.) of de geldschieters (filantropische stichtingen) worden opgevraagd.  

Deze cijferprofessionals kunnen in allerlei soorten structuren actief zijn: vzw‘s in de cultuur- en sportsector, de paramedische sector, sociale bijstand, permanente vorming, internationale organisaties (feitelijke verenigingen of ivzw’s), ngo’s, privéstichtingen of stichtingen van openbaar nut enz.  

Taken van een boekhouder in de non-profitsector 

De boekhouding bijhouden  

De boekhouder is belast met het bijhouden van de boekhouding van de vzw. Dat omvat het inboeken van de financiële verrichtingen, zoals de inkomsten uit giften, subsidies, werkingsuitgaven, lonen enz.  

Hij of zij staat ook in voor de opmaak van de facturen, de btw-aangiften, de jaarrekening en in bepaalde gevallen het betalen van de lonen.  

Beheer van de klanten- en leveranciersrekeningen  

De boekhouder is belast met het beheer van de leveranciersrekeningen, d.w.z. de ontvangen facturen controleren en verwerken. Hij of zij moet ook de klantenrekeningen beheren, d.w.z. de betalingen registreren en de giften en lidgelden correct verwerken. Bij vzw’s die daarvoor de toelating hebben, is de boekhouder belast met het opstellen van de fiscale attesten voor donateurs die over het hele jaar in totaal 40 euro of meer hebben geschonken.  

Voorbereiding van de financiële staten  

De boekhouder is belast met de voorbereiding van de financiële staten van de organisatie, zoals de balans, de resultatenrekening en de cashflowtabel. Die staten geven een overzicht van de financiële gezondheid van de organisatie en zijn onmisbaar voor de verslagen bestemd voor de interne (bestuursorgaan, algemene vergadering) en externe (donateurs, overheid enz.) spelers van de organisatie. 

De boekhouder speelt een ondersteunende rol in de organisatie bij de voorbereiding van de begrotingen en is het aanspreekpunt voor alle boekhoudkundige kwesties.  

Fiscale conformiteit  

De boekhouder moet erover waken dat de non-profitorganisatie alle wettelijke vereisten naleeft met betrekking tot belastingaangiften, betaling van belastingen en andere specifieke fiscale verplichtingen. 

Opvolging van subsidies en giften  

In een non-profitorganisatie spelen subsidies en giften een belangrijke rol in de financiering van de opdrachten en activiteiten. De boekhouder moet zorgen voor de gepaste opvolging van die fondsen, zodat ze worden gebruikt overeenkomstig de instructies van de subsidiërende overheden.  

Interne controle  

De boekhouder werkt mee aan de uitrol van interne controles om fraude en boekhoudkundige fouten te vermijden en een betrouwbaar financieel beheer te garanderen. 

Extern aanspreekpunt 

De boekhouder is het aanspreekpunt bij uitstek voor externe partijen (banken, externe auditors enz.). Hij of zij werkt nauw samen met de interne en externe auditors om de financiële audits vlot te laten verlopen en ervoor te zorgen dat de financiële staten voldoen aan de boekhoudkundige normen en geldende wetgeving. 

Financiële analyse  

Soms wordt aan de boekhouder gevraagd om financiële analyses te verstrekken om de directie en projectverantwoordelijken bij te staan in het nemen van doordachte beslissingen over de financiële middelen van de organisatie. 

 

Over welke vaardigheden moet ik beschikken?

  • Sterk inzicht in de beginselen van boekhouding en financiën;
  • Perfecte beheersing van boekhoud- en financiële software;
  • Kennis van het specifieke wettelijke en fiscale kader voor verenigingen en non-profitorganisaties;
  • Tools voor de opvolging van giften en subsidies kunnen beheren of toepassen;
  • Blijk geven van uitstekend timemanagement en deadlines kunnen halen;
  • Naargelang het gewest en de al dan niet internationale dimensie van de organisatie (ngo), wordt verwacht dat je het Frans, het Nederlands en/of het Engels beheerst.

Over welke persoonlijke eigenschappen moet ik beschikken?

    • Methodiek en nauwkeurigheid;
    • Analytisch vermogen;
    • Eerbied voor het vertrouwelijke karakter van de verwerkte informatie;
    • Goede communicatievaardigheden;
    • Efficiënt kunnen samenwerken;
    • Aanpassingsvermogen;
    • Vertrouwdheid met de zaak die wordt verdedigd door de organisatie waar je bent tewerkgesteld.

Opleiding

Een boekhouder bezit meestal een bachelordiploma in boekhouding (met optie bedrijfsbeheer of fiscaliteit). 

Goed om weten: zoals we op de website van de Universiteit Gent kunnen lezen, bieden meerdere bacheloropleidingen een onderwijseenheid ‘Accountingopleidingen voor de publieke en non-profitsector’ aan.  

Carrièremogelijkheden

Het is moeilijk om een bedrag te plakken op het loon van een boekhouder in de non-profitsector. Alles hangt immers af van het paritair comité, de leeftijd, het studieniveau, de loonschalen enz.  

Het onlineplatform Mijn Salaris biedt een inzicht in de loonmarges naargelang de functie en de jaren ervaring.  

Ter info, volgens Statbel, bedraagt het gemiddelde brutoloon in België 4 076 euro per maand.